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J-GLOBAL ID:202301018564713354   Update date: Dec. 04, 2024

OWAKI Kazushi

オオワキ カズシ | OWAKI Kazushi
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2023 - 2025 社会科授業における熟議の成立過程の解明:児童生徒の教室談話への参加構造に着目して
Papers (7):
  • Kazushi OWAKI. Five Images of "18-Years-Old Citizens" Envisioned by High School Students: An Analysis of the Questionnaire Survey. An Official Journal of the Social Education and Research Association. 2024. 42. 9-19
  • Azusa KUBOZONO, Tomo MURAMATSU, Kazushi OWAKI. Significance and Challenges of School Rule Review Activities Based on ”Student Voice”: A Case Study of a Prefectural High School in Japan. The Journal of civic education. 2023. 30. 17-32
  • Yuki OGURI, Haruto MURAKAMI, Hiromi KAWAGUCHI, Kazushi OWAKI, Yuka KITAYAMA, Yuichi FURUTA. What Does Impacts on Civic Engagement?: A Review of Empirical Research in Japanese School Education. Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education. 2022. 3. 326-335
  • 細田 幸希, 大脇 和志. 中学校における批判的統計リテラシーを育成するための教材開発. 統計教育実践研究. 2022. 14. 28-33
  • Kazushi OWAKI. How to ensure an “open classroom climate” for citizenship education in extracurricular activities: An analysis of a questionnaire survey for Japanese elementary school children. Journal of JASEA. 2022. 30. 33-42
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MISC (12):
  • 大脇 和志. さいたま市立西原小学校の実践へのコメント. 日本特別活動学会紀要. 2024. 32. 5-6
  • 大脇 和志. 世論調査を読み解く情報リテラシーの育成をめざす政治学習. 18歳市民力を育成する社会科・公民科の系統的・総合的教育課程編成に関する研究 報告書. 2023. 104-105
  • 大脇 和志. 全校生徒へのアンケートにみる生徒の変化. 認定NPO法人カタリバ みんなのルールメイキング調査研究報告書. 2022. 16-20
  • 大脇 和志. 学区に着目した小学校社会科の単元開発:第3学年「かすみがうら市の様子の移り変わり」を事例に. 地域と教育. 2022. 20. 17-34
  • 大脇 和志. 黒島小中学校の義務教育学校化の特質:施設一体型校舎の新築と「あり方検討委員会」の協議にみる. 地域と教育. 2020. 19. 17-38
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Books (3):
  • Well-beingをめざす社会科教育:人権/平和/文化多様性/国際理解/環境・まちづくり
    古今書院 2024 ISBN:9784772220347
  • 最新 教育データブック:119のデータで読み解く教育
    時事通信出版局 2019 ISBN:9784788716179
  • ジェンダーと男女共同参画:新しい公共のかたちをもとめて
    特定非営利活動法人かながわ女性会議 2015
Lectures and oral presentations  (22):
  • 若手教師による「地理総合」「歴史総合」「公共」の授業実践プロセスの事例研究:「教師の個別最適な学び」の充実に向けて
    (日本社会科教育学会第74回全国研究大会(沖縄大会) 2024)
  • 学校教育における批判的統計リテラシーを育成する教材開発原理の構築:数学科と社会科の教科連携を踏まえて
    (日本教科教育学会第50回全国大会(筑波大会) 2024)
  • 若手教師は「歴史総合」授業の省察から何を学ぶのか
    (中等社会科教育学会第43回全国研究大会 2024)
  • Japanese Students' Perceptions of Civic Engagement in School and Society
    (BERA Conference 2024 and WERA Focal Meeting 2024)
  • 社会参加を体系的に評価するための調査枠組みの提案:高校生へのアンケート設計過程から示唆されたこと
    (日本公民教育学会第34回全国研究大会(愛知大会) 2024)
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Education (3):
  • 2018 - 現在 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences
  • 2016 - 2018 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences
  • 2012 - 2016 Chuo University Faculty of Law Department of Political Science
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (筑波大学)
Work history (6):
  • 2024/09 - 現在 Komazawa University Faculty of Letters
  • 2024/09 - 現在 Juntendo University Faculty of International Liberal Arts Part-time lecturer
  • 2023/04 - 現在 Ochanomizu University Center for Institutional Research, Educational Development, and Learning Support Lecturer
  • 2021/09 - 現在 Saitama University Faculty of Education Part-time lecturer
  • 2019/04 - 2023/03 Meikei High School Part-time teacher
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Awards (1):
  • 2023/06 - 日本公民教育学会研究賞
Association Membership(s) (6):
Japan Curriculum Research and Development Association (JCRDA) ,  Japanese Educational Research Association For The Social Studies (JERASS) ,  Japanese Association for the Study of Extracurricular Activities (JASEA) ,  The Social Education and Research Association ,  The Japanese Association for Civic Education ,  Japanese Association for the Social Studies (JASS)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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