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J-GLOBAL ID:200901005148205817   Update date: Jan. 30, 2024

Yasuhiko Fujie

フジエ ヤスヒコ | Yasuhiko Fujie
Affiliation and department:
Research field  (2): Education - general ,  Educational psychology
Research keywords  (6): 教育方法学 ,  授業研究 ,  教師教育 ,  学校教育 ,  教育心理学 ,  発達心理学
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2021 - 2024 Expansion of research on classroom discourse for learning environment design
  • 2016 - 2020 A study of teacher learning in establishing and creating elementary and junior high school
  • 2014 - 2017 Theoretical and Empirical Study on Governance Reform and Quality Assurance in Education
  • 2012 - 2016 Research on learning process of combined elementary and junior high school teacher.
  • 2007 - 2009 A study of the construction of consultation system for designing science lessons
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Papers (4):
  • 藤江 康彦. PH006 教師の学習の契機としての校種間連携(2) : 組織の安定と理解深化を基盤とした実践の創出と成員性の獲得(学校心理学,ポスター発表H). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2014. 56. 843-843
  • 藤江 康彦. PA-002 教師の学習の契機としての校種間連携 : 小中一貫教育校における教師の経験を事例として(教授・学習,ポスター発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2013. 55. 2-2
  • 藤江 康彦. PE042 算数的活動における学習経験の意味 : 小学4年算数科図形領域の授業を事例として(ポスター発表E,研究発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2005. 47. 489-489
  • 藤江 康彦, 市川 洋子, 梶井 芳明, 岩城 裕之, 藤澤 伸介, 秋田 喜代美. 29 学校における談話行動の発達と支援 : 音声言語表現の指導をめぐって(自主シンポジウムF). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2004. 0. 46. S74-S75
MISC (14):
  • 藤江康彦. 教室談話の特徴. 授業研究と談話分析. 2006. 51-71
  • 学校の原風景としての語りの構成(共著). 東京大学大学院教育学研究科紀要. 2003. 42. 319-335
  • 今後の課題:学習科学のさらなる挑戦(翻訳). 森敏昭・秋田喜代美監訳『授業を変える:認知心理学のさらなる挑戦』北大路書房. 2002. 259-289
  • 発話生成行為に現れる子どもの授業参加のありかた:ある学業優秀児の発話スタイルに着目して. 日本教育メディア学会研究会論集. 2001. 6. 27-46
  • 教室談話研究という実践における「読み」の多層性. Inter-Field. 2001. 2. 37-39
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Books (3):
  • 発話タイプから考える子どもの授業参加と教室談話の編成:「両義的な発話」に着目して
    秋田喜代美編『子どもたちのコミュニケーションを育てる:対話が生まれる授業づくり・学校づくり』教育開発研究所,76-81 2004
  • 学びを支援する教室談話の編成
    森敏昭編著『認知心理学者新しい学びを語る』北大路書房 2002
  • 単元IV 人間は食べ物についての技術をどう発展させてきたか?
    東京学芸大学教授科学研究会編『総合学習「にんげん科」のカリキュラム開発:食で学ぶ命・環境・異文化・生き方』明治図書出版 2000
Education (3):
  • 1997 - 2000 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1993 - 1997 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 1989 - 1993 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (広島大学)
  • 修士(教育学) (東京学芸大学)
Work history (5):
  • 2006/04 - 2011/09 Kansai University Faculty of Letters, General Department of Humanities Department of Elementary School Education Associate Professor
  • 2003/08 - 2006/03 Ochanomizu University Research Center for Child and Adolescent Development and Education
  • 2003/04 - 2003/07 Ochanomizu University Research Center for Child and Adolescent Development and Education
  • 2002/04 - 2003/03 Ochanomizu University Faculty of Human Life and Environmental Sciences
  • 2001/04 - 2002/03 The University of Tokyo
Association Membership(s) (12):
日本教育メディア学会 ,  日本認知科学会 ,  日本教育学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  The Japan society for the Study of Education ,  Japan Society for Educational Technology ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  Japan Society of Developmental Psychology ,  The Japanese Association of Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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