Rchr
J-GLOBAL ID:201401022410406731   Update date: Nov. 15, 2024

Kato Akinori

カトウ アキノリ | Kato Akinori
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 日本語読み能力 ,  特別支援教育 ,  障害理解教育 ,  聴覚障害児教育 ,  学校健康診断 ,  特別支援学校
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 Improving Classes to Realize Individualized and Optimal Learning for Japanese Reading Ability for School-aged Hearing-Impaired Children
  • 2019 - 2022 Evaluation of Japanese reading ability and learning achievement of school-aged hearing-impaired children and development of instruction program
  • 2016 - 2019 Construction of the assessment system which can predict the reading and writing difficulty for preschool children
  • 2016 - 2019 A study on relationship between Japanese reading ability and comprehensive learning achievement in elementary school for the Deaf
  • 2011 - 2013 A study on children with hearing loss during school medical checkups in schools for Special Needs Education
Papers (30):
  • Akinori Kato. Changes in teacher training:Issues from the perspective of teacher training. Soundless World. 2024. 65. 2. 36-39
  • Akinori KATO. Current trends in literature reviews regarding a hearing and language development for hearing-impaired children. 2023. 70. 106-115
  • Akinori Kato. Introducing “Jishobiki" learning method for vocabulary learning for hearing impaired children. Soundless World:The Japanese Journal of Research on the Deaf. 2022. 63. 3. 37-40
  • Akinori Kato. Learning in Professional School for Teacher Education. Soundless World:The Japanese Journal of Research on the Deaf. 2022. 63. 3. 13-24
  • Creation of E-learning content related to instruction that combines subject matters. 2021. 68. 33-37
more...
MISC (11):
more...
Books (7):
  • Educational support for hearing difficulties
    2021 ISBN:4767921244
  • 特別支援教育概論
    建帛社 2020 ISBN:4767921228
  • 月刊実践障害児教育リレー連載「読解力・理解力をどうしたら学童期に育めるかを語り合う」
    学研プラス 2017
  • 教育オーディオロジーハンドブック
    ジアース教育新社 2017
  • 小二教育技術
    小学館 2014
more...
Lectures and oral presentations  (46):
  • Language instruction to support the learning of children with multiple disabilities
    (2024)
  • 知的障害特別支援学校における生徒のコミュニケーションエイドアプリを用いて意思表出を促進する実践研究
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 聾学校におけるキャリア教育に関する実践研究:アドボカシー教育の視点に立ったキャリア・パスポートの活用
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 学習に困難さを有する児童のための「よい指導」の効果と適応の再確認
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 個別の教育支援計画と個別の指導計画の重要性と自立活動とは
    (十勝読み書き友の会講演会 2024)
more...
Education (2):
  • 2002 - 2006 Hyogo University of Teacher Education Joint Graduate School (Ph.D. Program) in Science of School Education
  • 1997 - 1999 Joetsu University of Education Graduate School of Education
Professional career (2):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
  • 修士(教育学) (上越教育大学)
Work history (4):
  • 2020/04 - 現在 Ehime University Faculty of Education
  • 2015/04 - 2020/03 Ehime University Faculty of Education
  • 2014/09 - 2015/03 Hyogo University of Teacher Education Joint Graduate School (Ph.D. Program) in Science of School Education
  • 2010/04 - 2015/03 Joetsu University of Education Graduate School of Education
Committee career (7):
  • 2021/07 - 現在 愛媛県教育委員会 愛媛県特別支援教育広域連携協議会会長
  • 2021/04 - 現在 愛媛県東温市 特別支援教育巡回相談員
  • 2017/04 - 現在 愛媛県教育委員会 特別支援教育巡回相談員
  • 2017/04 - 現在 愛媛県教育委員会 愛媛県特別支援教育広域連携協議会委員
  • 2017/04 - 現在 日本教育大学協会全国特別支援教育研究部門 理事
Show all
Association Membership(s) (7):
日本教育オーディオロジー研究会 ,  ろう教育科学会 ,  日本聴覚言語障害学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION OF COMMUNICATION DISORDERS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPAN AUDIOLOGICAL SOCIETY ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page