Rchr
J-GLOBAL ID:201701013723566407   Update date: Apr. 08, 2024

Sugai Atsushi

スガイ アツシ | Sugai Atsushi
Affiliation and department:
Other affiliations (2):
Homepage URL  (1): https://note.com/sugaiatsushi
Research field  (2): Educational psychology ,  Education - general
Research keywords  (3): Educational Method ,  Educational Psychology ,  International Baccalaureate
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2024 卒業研究 ~日常生活に疑問を持ち,深めた内容を還元しよう~
  • 2022 - 2023 省察的実践家育成のための「藤枝ローカルSDGs教員養成教育研究モデル」の構築に関する研究
  • 2021 - 2023 国際バカロレア(IB)初等教育プログラム(PYP)の受容実態に関する実証的研究
  • 2020 - 2023 「国際バカロレアに関する国内推進体制の整備」事業における「IBの教育効果に関する調査研究」
  • 2019 - 2020 探究活動を支える言語表現力の育成
Show all
Papers (31):
  • 御手洗明佳, 松本暢平, 江幡知佳, 菅井 篤, 木村光宏, 菊地かおり, 齊藤貴浩. データからみるIB生-ディプロマ・プログラム(DP)履修によって生徒はどのように変わるのか?-. 国際バカロレア教育研究. 2023. 7. 179-187
  • 御手洗明佳,松本暢平,木村光宏,菅井篤,菊地かおり,江幡知佳,齊藤貴浩. 国際バカロレア・ディプロマプログラム(IBDP)の履修を通じたコンピテンシーの伸長-「高校での学習・経験に関する実態調査(2021・2022 年度)」の分析結果から-. 日本国際バカロレア教育学会 第8回大会発表要旨集録. 2023
  • Mitsuhiro KIMURA, Atsushi SUGAI, Chika EBATA,Yohei MATSUMOTO, Takahiro SAITO, Kaori KIKUCHI,Sayaka MITARAI. Characteristics of “International Mindedness” of Students with International Baccalaureate Experience - Comparative Analysis of Students’ Descriptions by Text-Mining Approach -. 2022. 6. 83-94
  • Sayaka Mitarai, Yohei Matsumoto, Chika Ebata, Takahiro Saito, Atsushi Sugai, Mitsuhiro Kimura, Kaori Kikuchi. Learning Experiences and Competencies of First-Year IB Diploma Programme Students: An Analysis of the Quantitative Survey at High Schools in Japan. 2022. 6. 71-82
  • Teacher Training Practices for a “School as a Team” system at IB accredited Elementary Schools. 2022. 6. 105-114
more...
Books (7):
  • 研究者の子育て
    日本の研究者出版 2020
  • こども心理学
    2020 ISBN:4815021848
  • オンライン授業でアクティブ・ラーニングするのは難しい?~アクティブラーニングの最新理論2~
    日本の研究者出版 2020
  • 最新!アクティブ・ラーニングの理論と実践の今
    日本の研究者出版 2020
  • アクティブ・ラーニングって何?アクティブ・ラーニングの基礎理論
    日本の研究者出版 2020
more...
Lectures and oral presentations  (8):
  • New Directions in Student Guidance - Towards the Practice of Student Guidance Using ICT -
    (2024)
  • A Study of Thinking Support Methods Using "Key Concepts" of the International Baccalaureate Curriculum -How do parents perceive their child's learning?-
    (2022)
  • パフォーマンスからみる学校教育 -「個」から「場」へ-
    (第 190 回次世代大学教育研究会(NextEdu-190) 教育の国際化研究会 2022 年度第 4 回研究会 (IE-2022/07) 日本ビジネスコミュニケーション学会 2022 年度年次研究集会(ABCJ-2022/07) 2022)
  • IB の教育効果に関する調査研究(定性研究班)中間報告 -IB 教員が学び合う協働体プロジェクト第1 回セッションの振り返り-
    (第6回日本国際バカロレア学会全国大会 2021)
  • 大学院における実践と理論の往還~経験談から
    (星槎大学大学院シンポジウム 2021)
more...
Education (3):
  • 2021 - 現在 The United Graduate School of Education Tokyo Gakugei University Doctoral Course
  • - 2017 Yokohama National University Graduate School of Education Master's Course
  • - 2011 Yokohama National University
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (横浜国立大学)
Work history (10):
  • 2023/08 - 現在 Seirei Christopher University
  • 2021/10 - 現在 Shizuoka University of Welfare Faculty of Children Assistant Professor
  • 2021/11 - 2023/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences visiting researcher
  • 2021/11 - 2023/02 Yokohama National University Graduate School of Education Research Assistant
  • 2021/04 - 2021/09 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences researcher
Show all
Committee career (10):
  • 2022/01 - 現在 Japan Association for Research into IB Education Secretary General
  • 2021/10 - 現在 Japan Association for Research into IB Education Editorial Committee of the Journal
  • 2019/04 - 現在 茨城県実業柔道連盟 理事
  • 2021/02 - 2021/12 Japan Association for Research into IB Education Deputy Secretary General
  • 2021/08 - 2021/09 日本国際バカロレア教育学会 第6回大会 運営実行委員
Show all
Association Membership(s) (6):
JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY ,  Yokohama National University Educational Research Association ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  グローバル人材育成学会 ,  日本比較教育学会 ,  Japan Association for Research into IB Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page