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J-GLOBAL ID:201901008833934763   Update date: Jun. 25, 2024

Fujimoto Yoshihiro

フジモト ヨシヒロ | Fujimoto Yoshihiro
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://www.ous.ac.jp/
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Educational technology ,  Science education
Research keywords  (4): 教師教育 ,  科学教育 ,  教育工学 ,  理科教育
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2023 - 2026 自己調整学習とOPPA論を援用し教育クラウドを活用した自己調整学習サイト開発研究
  • 2019 - 2024 科学的な探究の特徴から理科授業を省察する教師教育プログラムの開発に関する研究
  • 2019 - 2022 Design and operation study of a lesson study portal site for developing lesson study
  • 2015 - 2019 Development of teacher training by utilizing typed class with collaborative learning support tool and blended learning
  • 2015 - 2019 基盤研究(B)一般(15H02919)「協働学習支援ツールによる活用型授業とブレンディッドラーニングによる教員研修」
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Papers (23):
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MISC (7):
  • 岸亮, 岸亮, 藤本義博, 榊原範久, 水落芳明. Judgment of Questions That Can Be Scientifically Explored during Discussion at the Time of Unit Introduction -Practice of “The Function of Electric Current” in the 5th Grade of Elementary School Using the Critical Thinking Tool “Information Analysis Q Chart”-. 日本理科教育学会理科教育学研究(Web). 2023. 63. 3
  • 新井 正樹, 益田 裕充, 田中 保樹, 藤本 義博, 鈴木 康浩. C3-4 理科授業における初任教師と熟達教師の発話連鎖構造に関する研究(セッションC3). 日本理科教育学会関東支部大会研究発表要旨集. 2014. 53. 80-80
  • 藤本 義博. 課07-05 同一の授業アイディアを参照した新任者と熟達者の授業比較 : 平成24年度全国学力・学習状況調査中学校の結果を踏まえた授業アイディア例の活用(課題07「理科授業を通して学び続ける教師教育プログラムの開発に関する実証的研究」,課題研究発表). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 118-118
  • Haruko KATO, Kuranoshin KATO, Yoshihiro FUJIMOTO. Development of a cross-disciplinary study program between music and science with attention to the relationship between music expression and climate background there -Based on a case study in Junior High school for the springtime situation expressed in a school song "Oboro-Zukiyo"-. The annals of Gifu Shotoku Gakuen University. Faculty of Education. 2013. 52. 69-86
  • FUJIMOTO Yoshihiro. The Use of Digital Contents for Improving Intellectual and Expressive Power. 2010. 59. 10. 696-698
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Professional career (2):
  • 博士(学術) (岡山理科大学)
  • 修士(教育学) (岡山大学)
Work history (11):
  • 2021/04 - 現在 Okayama University of Science
  • 2020/04 - 2021/03 Okayama University of Science Center for Teaching License Support , Institute for the Advancement of Higher Education
  • 2018/04 - 2020/03 Okayama University of Science Faculty of Science, Department of Biochemistry
  • 2014/04 - 2018/03 Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology-Japan National Institute for Educational Policy Research
  • 2010/04 - 2014/03 倉敷市教育委員会 倉敷情報学習センター 館長
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Committee career (16):
  • 2018/04 - 現在 岡山市教育委員会 「子どもが輝く学びづくりプロジェクト」
  • 2011/04 - 2014/03 文部科学省国立教育政策研究所 全国学力・学習状況調査問題作成分析委員
  • 2007/04 - 2010/03 国立吉備青少年自然の家 「自然観察ガイドブック」編集委員
  • 2007/04 - 2009/03 岡山県教育委員会と岡山大学の連携事業 理数に挑戦2008実行委員
  • 2006/04 - 2007/03 岡山県総合教育センター 「中学校理科指導資料」研究協力委員
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Association Membership(s) (6):
JAPANESE SOCIETY FOR INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  SOCIETY OF CLINICAL EDUCATION FOR INDIVIDUAL SCHOOL SUBJECTS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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