研究者
J-GLOBAL ID:201601019543177462   更新日: 2024年03月20日

藤井 彰子

フジイ,アキコ | FUJII, Akiko
所属機関・部署:
職名: 准教授
競争的資金等の研究課題 (4件):
  • 2023 - Analysis and development of pre-service teachers' abilities to implement classroom interaction using task-based language teaching (TBLT) in the EFL classroom.
  • 2018 - 2023 英語を媒体とする授業(EMI)の学習モデル:言語使用、教師、と認知プロセスの研究
  • 2020 - 異校種間教師によるふり返りのオンラインコミュニティの構築
  • 2015 - 2018 大学英語教育におけるスピーキングテストの比較:指導法及び学習者要因とのモデル構築
論文 (7件):
  • Watanabe-Kim, I. & A. Iino. The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Learners’ perceptions. Seishin Studies,. 2016. 126. 5-17
  • Ziegler, N. & A. Mackey. Learner-learner interaction and metacognitive instruction in the second language classroom. Sato, M. & Ballinger, S. (Eds.) Peer Interaction and Second Language Learning. 2016. 65-93
  • Mackey, A., Biesenbach-Lucas, S., Weger, H., Jacobsen, N.D., Fogle, L., et al. Classroom, foreign language and second language context and communicative activities. K. McDonough & A. Mackey (Eds.), Interaction in Diverse Educational Settings. 2013
  • Obata, M., Takahashi, S., & Tanabe, S. Training learners to negotiate for meaning: An exploratory case study. Language Research Bulletin. 2009. 23
  • Mackey, A. Interactional feedback in learner-learner interactions in a task-based EFL classroom. International Review of Applied Linguistics. 2009. 47. 3-4. 267-302
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MISC (7件):
  • Hee Jin Bang, Eric Setoguchi, Alison Mackey. L2 learning outcomes of a research-based digital app for Japanese children. Studies in Second Language Acquisition. 2024
  • Atsuko Watanabe, Chitose Asaoka. Cultivating critical friendships through reflective practice: A community of teachers from different educational institutions. A. V. Uchida & J. R. Rothman (Eds.) Cultivating professional development through critical friendship and reflective practice: Cases from Japan. 2023
  • Komatsu, M. & Fradale, P. The development of preservice teachers’ cognition about IB education: An exploratory case study. Educational Studies. 2021. 63. 1-16
  • 飯野厚, 藤井彰子, 薮田由己子, 佐藤ヘザー・ジョンソン, 中村洋一, 岡秀夫. オンライン対話を取り入れた発信型の指導が英語スピーキング能力に与える影響. 法政大学 「多摩論集」. 2020. 36. 95-113
  • Akiko Fujii. The role of speaking assessment in shaping EFL learners' subsequent learning goals. Educational Studies. 2018. 60. 61-72
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書籍 (3件):
  • <I>My Way I</I>(文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
    三省堂 2022
  • In My Opinion: 話して伸ばす 発信型英語演習
    金星堂 2018
  • Research methodology: Qualitative research.
講演・口頭発表等 (14件):
  • タスクを取り入れた中学生向けの謎解き活動: 教職課程学生による教材開発と実践
    (言語教育エキスポ2023 2023)
  • The role of pre-service teachers in facilitating task-based learning in extra-curricular English workshops
    (第4回大学英語教育学会ジョイントセミナー 2023)
  • Novice Instructors' Implementation of TBLT with Young Beginning EFL Learners
    (JALT 48th Annual International Conference on Language Teaching and Learning 2022)
  • 異校種間教師による振り返りの オンラインコミュニティの構築 ー中・高・大教員共通課題の発見ー
    (全国英語教育学会 (JASELE) 第47回北海道大会 2022)
  • Is less more? Group size and task performance with child L2 learners
    (9th International Conference on Task-based Language Teaching 2022)
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学歴 (3件):
  • - 2006 ジョージタウン大学
  • 1996 - 1998 東京大学 総合文化研究科 言語情報科学
  • 1991 - 1996 国際基督教大学 教養学部
学位 (3件):
  • 博士 (ジョージタウン大学)
  • 修士 (東京大学)
  • 学士 (国際基督教大学)
委員歴 (1件):
  • 2018/03 - 三省堂 検定教科書 My Way コミュニケーション (2022より供給予定) 編集委員
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