ENGLISH 使い方
文献、特許、研究者などの科学技術情報サイト
研究者
J-GLOBAL ID:201801007140234357   更新日: 2024年01月30日

巽 智子

タツミ トモコ | Tatsumi Tomoko
所属機関・部署:
職名: 講師
研究分野 (2件): 実験心理学 ,  言語学
競争的資金等の研究課題 (3件):
  • 2021 - 2024 生物としてのヒトと言語変化
  • 2019 - 2023 幼児の言語習得の単位を探る:日本語動詞述語のチャンク学習
  • 2013 - 2015 ワステコ語言語獲得における統語構文の発達についての記述的研究
論文 (14件):
  • Franklin Chang, Tomoko Tatsumi, Yuna Hiranuma, Colin Bannard. Visual Heuristics for Verb Production: Testing a Deep-Learning Model With Experiments in Japanese. Cognitive Science. 2023. 47. 8
  • Tomoko TATSUMI, Giovanni SALA. Learning conversational dependency: Children’s response using un in Japanese. Journal of Child Language. 2022. 1-19
  • Ben Ambridge, Laura Doherty, Ramya Maitreyee, Tomoko Tatsumi, Shira Zicherman, Pedro Mateo Pedro, Ayuno Kawakami, Amy Bidgood, Clifton Pye, Bhuvana Narasimhan, et al. Testing a computational model of causative overgeneralizations: Child judgment and production data from English, Hebrew, Hindi, Japanese and K’iche’. Open Research Europe. 2022. 1. 1-1
  • Tomoko Tatsumi, Giovanni Sala. Learning the probability of immediate interactional cues: Children’s acquisition of the discourse marker un in Japanese. 2021
  • Franklin Chang, Tomoko Tatsumi, Hirofumi Hayakawa, Misa Yoshizaki, Natsuki Oka. The Role of Parental Input in the Early Acquisition of Japanese Politeness Distinctions. Collabra: Psychology. 2021. 7. 1. 18989
もっと見る
書籍 (3件):
  • しゃべるヒト : ことばの不思議を科学する
    文理閣 2023 ISBN:9784892599248
  • 言えそうなのに言わないのはなぜか-構文の制約と創造性 (言語学翻訳叢書 21)
    ひつじ書房 2021 ISBN:4823410793
  • 認知言語学と談話機能言語学の有機的接点 : 用法基盤モデルに基づく新展開
    ひつじ書房 2020 ISBN:9784894769953
講演・口頭発表等 (22件):
  • Deep learning verb production model using input from visual animations
    (思考と言語研究会 (TL) 2022)
  • 接触回数の増加による会話中の沈黙と話題選択への影響 -日中接触場面と日本語母語場面の分析-
    (日本認知科学会第39回大会 2022)
  • 文法構文の適切な一般化は何歳で可能になるか -日本語を母語とする6、7、8歳児を対象とした人工言語産出実験から-
    (日本認知科学会第39回大会 2022)
  • Children's Repetitions Change in Abstractness: a Quantitative Analysis on Japanese Child-Caregiver Conversations
    (Lancaster Conference on Infant & Early Child Development 2022)
  • How children learn to answer questions A comparative corpus study on Japanese and English
    (Lancaster Conference on Infant & Early Child Development 2022)
もっと見る
学歴 (1件):
  • - 2017 University of Liverpool, Institute of Psychology, Health and Society 修了
学位 (2件):
  • 修士(言語学) (東京外国語大学)
  • Ph.D.(Psychology) (University of Liverpool)
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る