文献
J-GLOBAL ID:202002226763122392
整理番号:20A0188052 児童生徒におけるワーキングメモリと学習困難:ウェブにおけるアセスメントの試み
Working Memory and the Difficulty of Learning among Elementary and Junior High School Students: Working Memory Assessments on the Web.
- Alloway, T.P. (2011). ワーキングメモリと発達障害(湯澤正通・湯澤美紀,訳).京都:北大路書房.(Alloway, T.P. (2010). Improving working memory: Supporting students' learning. London: Sage.)
- Baddeley, A.D., & Hitch, G.J. (1974). Working memory. In G.A. Bower. (Ed.), Recent advances in learning and motivation: Vol.8 (47-90). New York: Academic Press.
- Cain, K. (2006). Children's reading comprehension: The role of working memory in normal and impaired development. In S.J. Pickering. (Ed.), Working memory and Education. (pp.61-91). London: Academic Press.
- Conway, A.R.A., Macnamara, B.N., & Engel de Abreu, P.J. (2015). ワーキングメモリと知能:展望(湯澤正通・湯澤美紀,監訳). ワーキングメモリと日常:人生を切り拓く新しい知性.京都:北大路書房.(Conway, A.R.A., Macnamara, B.N., & Engel de Abreu, P.J. (2013). Working memory and intelligence. In T.P. Alloway & R.G. Alloway (Eds.), Working memory: The connected intelligence. 13-35. New York: Psychology Press.)
- Gathercole, S.E., & Alloway, T.P. (2009). ワーキングメモリと学習指導(湯澤正通・湯澤美紀,訳).京都:北大路書房.(Gathercole, S.E., & Alloway, T,P. (2008). Working memory and learning: A practical guide for teachers. London: Sage.)
- 水野りか・松井孝雄・Bellezza, O.F.(2007).表音文字処理における形態・音韻コードへの依存度の日本語母語話者と英語母語話者の相違.認知心理学研究,5, 1-10.
- Pickering, S.J., & Gathercole, S.E. (2004). Distinctive working memory profiles in children with special educational needs. Educational Psychology, 24, 393-408.
- 齊藤 智・三宅 晶.(2014a).ワーキングメモリ理論とその教育的応用.湯澤正通・湯澤美紀.(編著),ワーキングメモリと教育(pp.3-26).京都:北大路書房.
- 齊藤 智・三宅 晶.(2014b).実行機能の概念と最近の研究動向ワーキングメモリ理論とその教育的応用.湯澤正通・湯澤美紀.(編著),ワーキングメモリと教育(pp.27-46).京都:北大路書房.
- 湯澤正通.(2014a).ワーキングメモリと国語の学習.湯澤正通・湯澤美紀.(編著),ワーキングメモリと教育(pp.99-116).京都:北大路書房.
- 湯澤正通.(2014b).ワーキングメモリと算数の学習.湯澤正通・湯澤美紀.(編著),ワーキングメモリと教育(pp.117-132).京都:北大路書房.
- 湯澤正通・蔵永 瞳・齊藤 智・水口啓吾・渡辺大介・森田愛子.(2019).児童・生徒用集団式ワーキングメモリアセスメントテストの作成.発達心理学研究,40, 253-265.
前のページに戻る