Rchr
J-GLOBAL ID:200901078345087580
Update date: Sep. 28, 2022
Kihara Kumiko
キハラ クミコ | Kihara Kumiko
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (1):
Social psychology
Research keywords (3):
臨床
, 保育
, 発達心理学
Research theme for competitive and other funds (5):
- 乳幼児期・学童期の子どもの発達支援ならびに家族支援
- 統合保育に関する研究
- 子どもの描画活動
- Study on integrated nursery education
- Study on children's understanding of art.
MISC (110):
-
木原 久美子, 金田 利子, 竹谷 志保子, 秦野 悦子, 西本 絹子, 大場 幸夫, 木原 久美子. 保育を通しての家族支援III(日本臨床発達心理士会主催シンポジウム). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2010. 52. 52. 92-93
-
日本臨床発達心理士実践研究プロジェクト, 保育支援, 木原 久美子, 秦野 悦子, 山崎 晃, 藤崎 春代, 土谷 みち子, 山崎 あや子, 根ヶ山 光一, 足立 智昭. 保育を通しての家族支援をめぐって(日本臨床発達心理士会主催シンポジウム2). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2008. 50. 50. S154-S155
-
FUJISAKI HARUYO, KIHARA KUMIKO. Support for Teachers at an Integrated Day Nursery : Collaboration Between Teachers and Psychologists Through a Workshop-Type Consultation. The Japanese journal of educational psychology. 2005. 第53巻第1号. 1. 133-145
-
<発達障害分科会企画シンポジウム> 集団における個の発達アセスメントー巡回相談のコンサルテーションにおける行動観察観点の共有化ー(話題提供担当). 日本発達心理学会第16回大会論文集. 2005
-
統合保育を支援する発達臨床コンサルテーションー保育者が子どもに抱く気がかりと保育対処の実態をふまえてー. 日本発達心理学会第16回大会論文集. 2005
more...
Books (6):
-
第9章 試験の解答分析による学生の概念理解-自閉症概念の理解をめぐって-「大学の指導法・学生の自己発見のために」
東信堂 2004
-
保育を支援する発達臨床コンサルテーション
ミネルヴァ書房 2002
-
特異な描画発達-「子どもの描画心理学」グリン、 V.トーマス、 アンジエル、M. J. シルク著 (第8章 分担翻訳、訳注(8)〜(10) )
法政大学出版局(リブラリア選書) 1996
-
Exceptional drawing development-An introduction to the psychology of children's drawings. Glyn V. Thomas and Angile M.J.Silk.
Hosei University Press 1996
-
表現活動がひらかれていく過程を見る(分担執筆)-自閉症児の描画へのこだわりと遊び
ささら書房 1990
more...
Professional career (1):
Committee career (1):
- 2014/04 - 現在 日本臨床発達心理学会 スーパーバイザー資格認定委員
Awards (1):
Association Membership(s) (4):
日本保育学会
, 日本特殊教育学会
, 日本発達心理学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page