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J-GLOBAL ID:200901087410918940   Update date: May. 09, 2024

Tanimura Chie

タニムラ チエ | Tanimura Chie
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Homepage URL  (1): http://www.naruto.u.ac.jp/~tanimura/
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (9): 災害と人権、防災道徳 ,  Critical Realism ,  防災教育 ,  メディア ,  教育学 ,  人間学 ,  Media ,  Pedagogy ,  Anthropology
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2026 防災教育の革新:フェーズフリーな教育の体系化と効果の実証
  • 2020 - 2024 増田友也建築幼稚園の保育環境に関する資料のデジタル・アーカイブ化とその検討
  • 2019 - 2024 防災道徳の実践的確立ならびに基礎的理論と評価方法の研究
  • 2018 - 2022 ICT活用型避難訓練の疑似体験強化と持続可能な防災教育としての実践的確立
  • 2001 - 2003 エリクソンのライフサイクル論とジェネレイティヴィティ概念に関する教育人間学的研究
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Papers (40):
  • 谷村千絵, 根本淳子, 光原弘幸. 徳島市津田中学校の防災学習倶楽部の部員が語る「ゆるさ」と「めりはり」-防災学習の場に生まれるコムニタス-. 鳴門教育大学研究紀要. 2022. 37. 90-100
  • 谷村千絵, 近森憲助. 「ジレンマほぐし」の授業実践と批判的実在論-防災教育から考える新しい教育学-. 教育学研究. 2021. 88. 2. 197-210
  • 谷村千絵. 防災道徳の課題と可能性-現実世界の複雑さと当事者性に着目して-. 鳴門教育大学研究紀要. 2020. 第35巻. 189-197
  • Kensuke Chikamori, Chie Tanimura, Masae Ueno. Transformational model of education for sustainable development (TMESD) as a learning process of socialization. Journal of Critical Realism. 2019. 18. 4. 420-436
  • 谷村 千絵. 「命の教育について考える哲学対話-被災後の学校で命の教育をするべきか?-. 鳴門教育大学授業実践研究. 2019. 18
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MISC (2):
  • Chie Tanimura. E.H.Erikson's Conception of 'Care' : Concern for Others and Insight into Oneself. Annals of Educational Studies. 2000. 5. 5. 1-13
  • Chie Tanimura. E.H.Erikson's Conception of 'Generativity':Lifecyle and Dynamisms of Interaction. Studies in the Philosophy of Education. 1999. 80
Books (8):
  • 「復興と祝祭」の資本主義 : 新たな「災後」を探る
    大月書店 2020 ISBN:9784272439157
  • 徳島教育
    徳島県教育会 2017
  • 道徳教育を考える-多様な声に応答するために
    法律文化社 2012 ISBN:9784589034557
  • 子どもと教育の未来を考える
    2009
  • 教育人間学の展開
    2009
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Lectures and oral presentations  (24):
  • 防災道徳 -授業の再構成と新しい実践
    (日本教育学会大会第79回大会 2020)
  • 感染症と人権問題
    (「中・高生による人権交流事業」徳島県西部ブロック 2020)
  • 災害と人権
    (学校安全総合支援事業 モデル校(鳴門第二中学校)における授業 2020)
  • 二つの防災
    (学校安全総合支援事業 モデル校(徳島県立川島中学校)における授業 2019)
  • Why Don't You Evacuate Speedoly? Augmented Reality-baced Evacuee Visualisation in ICT-besed Evacuation Drill
    (IEEE International Conference on Teaching, Assesment, and Learning for Engineering(TALE2018) 2018)
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Education (4):
  • - 2001 Osaka University
  • - 2001 Osaka University Graduate School, Division of Human Science Pedagogy
  • - 1996 Kobe University
  • - 1996 Kobe University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Master (Osaka University)
  • Ph.D (Osaka University)
Work history (10):
  • 2008/04 - 現在 Naruto University of Education
  • 2003 - 2004 Ritsumeikan University
  • 2003 - 2004 Part time Lecture at Ritsumeikan University
  • 2001 - 2004 日本学術振興会特別研究員
  • 2004 - 鳴門教育大学学校教育研究科 講師
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Committee career (5):
  • 2020/05 - 2021/02 令和二年度学校安全総合支援事業鳴門市実践委員会 実践委員
  • 2020/05 - 2021/02 令和二年度学校安全総合支援事業推進委員会 推進委員
  • 2019/06 - 2020/02 令和元年度学校安全総合支援事業吉野川市実践委員会 実践委員
  • 2017/10 - 2019/09 教育哲学会編集委員会 常任編集委員
  • 2015/10 - 2017/09 教育哲学会編集委員会 編集委員
Association Membership(s) (12):
International Association of Critical Realim ,  JUSTEC(Japan/United States Teacher Education Consortium) ,  臨床教育人間学会 ,  教育思想史学会 ,  関西教育学会 ,  教育哲学会 ,  日本教育学会 ,  Clinical Anthoropology of Educating and Caring Society ,  JUSTEC(Japan/United States Teacher Education Consortium ,  Kansai Kyouiku Gakkai ,  The Japanese Society for the Philosophy of Education ,  The Japan Society for the Study of Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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