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J-GLOBAL ID:201701016505718270   Update date: Jan. 30, 2024

Sadakane Hideyuki

サダカネ ヒデユキ | Sadakane Hideyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • Rikkyo University  Graduate School of Sociology Field of Study: Sociology   Professor
  • Rikkyo University  Graduate School of Sociology Field of Study: Sociology   Professor
Research field  (1): Sociology
Research keywords  (7): 消費社会論 ,  歴史社会学 ,  サブカルチャー ,  地方都市論 ,  東京論 ,  言説分析 ,  アート論
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2015 - 2019 Development of evaluation method for how to estimate the possibility of rebuilding condominiums concerning with their communities, individual finance and public intervention
  • 2016 - 2019 地方都市のモビリティ--人口縮小期における都市間移動の社会学
  • 2016 - 2017 山形市を中心とした地方都市の移動経験の研究
  • 2015 - 2016 地域住民の手による都市の社会的資源の再発見、再検討
  • 2013 - 2016 戦後日本の自殺の歴史社会学的探究:意味論および医療的、経済的、法的システムの検討
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Papers (31):
  • 貞包英之. マンションと戦後家族の終わり?:東京圏、地方都市における建て替えの困難. 大谷由紀子、花里俊廣編『高経年マンションの影と光』プログレス出版. 2020. 130-156
  • Urban Cooling: What was Heisei in Tokyo?. Korean Journal of Japanese Studies. 2020. 23. 224-253
  • 貞包 英之. マンションの魅力とはなにか : 都市的生活様式としてのマンションのモビリティの限界 (まちづくりの新展開 : マンションと地域のまちづくり). 都市とガバナンス. 2019. 32. 97-106
  • 貞包 英之. 「東北のモビリティ:東北移動調査からみる地方都市における移動の可能性」. 『応用社会学研究』. 2019. (61). 227-242
  • 貞包 英之. 「地方にアートは必要か?:テクノロジーとアートの危険な関係」. 『コンニチハ技術トシテノ美術』. 2018. 74-81
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MISC (20):
  • 日本人が移動しなくなっているのはなぜ?. 『日本の死角』講談社. 2023
  • わたしたちが買うときにおこなっていること--なぜ消費は社会学的に研究されるべきなのか?. α シノドス. 2023. 310
  • K-POPやKドラマ好きは“自分に自信がある勝ち組”なのか!? 新大久保の街の変化から見る“韓流ファン”の姿とは. 集英社オンライン. 2023
  • 費用. 『つくる"公共"50のコンセプト』せんだいメディアテーク(編)、岩波書店 2023年2月. 2023
  • 100年の夢の残滓をかき集める--『サブカルチャーを消費する 20世紀日本における漫画・アニメの歴史社会学』. シノドス・ライブラリー. 2022
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Books (8):
  • 消費社会を問いなおす (ちくま新書 1706)
    筑摩書房 2023 ISBN:448007533X
  • 消費は何を変えるのか : 環境主義と政治主義を越えて
    法政大学出版局 2022 ISBN:9784588642050
  • サブカルチャーを消費する : 20世紀日本における漫画・アニメの歴史社会学 : 1920-2021
    玉川大学出版部 2021 ISBN:9784472406010
  • 多様な子どもの近代 稼ぐ・貰われる・消費する年少者たち (青弓社ライブラリー)
    青弓社 2021 ISBN:478723496X
  • 自殺の歴史社会学 : 「意志」のゆくえ
    青弓社 2016 ISBN:9784787234094
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Lectures and oral presentations  (28):
  • 消費社会とは何か
    (東アジア日本学会 2023)
  • 消費社会への権利:『消費社会を問いなおす』を問いなおす
    (第38回日本診断セミナー 2023)
  • サブカルチャーはいかに消費されてきたのか :漫画・アニメと年少者の関係を巡って
    (言語コミュニケーション文化学会 2022)
  • サブカルチャーを消費するー秋葉原、東池袋
    (観光文学研究会 2022)
  • 日本型サブカルチャーの終焉と再編:消費社会の100年
    (専門家招請セミナー(ソウル大学日本研究所) 2022)
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Education (4):
  • 1998 - 2003 東京大学大学院 総合文化研究科 超域文化科学専攻博士課程
  • 2001 - 2002 Cornell University Department of Asian Studies
  • 1996 - 1998 The University of Tokyo Graduate School, Division of General Culture
  • 1992 - 1996 The University of Tokyo Faculty of Literature
Professional career (2):
  • 学士(文学) (東京大学)
  • 修士(学術) (東京大学)
Work history (8):
  • 2021/04 - 現在 立教大学 社会学部 現代文化学科 教授
  • 2017/04 - 2021/03 RIKKYO UNIVERSITY College of Sociology Department of Contemporary Culture and Society Associate Professor
  • 2017/04 - 2021/03 RIKKYO UNIVERSITY Graduate School of Sociology Field of Study: Sociology Associate Professor
  • 2017/04 - 2021/03 RIKKYO UNIVERSITY Graduate School of Sociology Field of Study: Sociology Associate Professor
  • 2011/04 - 2017/03 Yamagata University Institute of Arts and Sciences
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※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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