Rchr
J-GLOBAL ID:201901014861451360   Update date: Oct. 04, 2024

Shimizu Yuno

シミズ ユウノ | Shimizu Yuno
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://yuno-shimizu.amebaownd.com
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (2): mathematical problem-solving ,  engagement
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2029 インタビュー調査による教員養成系大学学部学生の学びの可視化
  • 2023 - 2027 統計不安の測定尺度開発と実態解明
  • 2023 - 2026 教育ビッグデータとスモールデータの関連調査手法の開発
  • 2021 - 2024 初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発
  • 2021 - 2023 in Japanese
Show all
Papers (20):
  • 熊倉 誠, 岩野 優樹, 上 泰, 清水 優菜, 森山 潤. 中学校技術科内容「D情報の技術」(2)における生徒のエンゲージメントを高める授業の実践と評価. 日本産業技術教育学会誌. 2024. 66. 2. 85-95
  • Tomoaki Kaneko, Yuno Shimizu. Effects of the internal working models of attachment, self-compassion, and academic motivation on academic delay of gratifification behavior. The Japanese Journal of Clinical Educational Psychology. 2024. 40. 2. 3-22
  • 須田 康之, 山中 一英, 別惣 淳二, 石野 秀明, 清水 優菜. 学生は教師になることとどのように向き合っているのかーインタビュー調査に基づく学びの軌跡の可視化ー. 大学教育学会誌. 2023. 45. 2. 81-91
  • Tomoaki Kaneko, Chieko Kaneko, Yuno Shimizu. In-Service Childcare Workers’ Motivational Processes: Job Demands-Resources Model’s Job Demands. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2023. 71. 3. 205-222
  • 熊倉 誠, 山口 誉允, 清水 優菜, 森山 潤. 中学校技術科内容「D情報の技術」(1)における生徒のエンゲージメントに影響を与える要因の実践的検討. 技術科教育の研究. 2023. 28. 1-8
more...
MISC (30):
  • Identifying teachers’ instructional strategies and their relationship with students’ enjoyment and comprehension of the classes. 2024. 153. 189-210
  • Yuno Shimizu. Determinants of math achievement and related processes: Through a secondary analysis of Japanese fourth-grade data in TIMSS2019. Kokushikan Journal of the Humanities. 2024. 14. 79-94
  • The Relationship Between Club Activities and Career Self-Efficacy and Grit in Public High School Oriented for University Entrance Exam Preparation. 2024. 25. 31-39
  • Kazuhide Yamanaka, Hideaki Ishino, Yuno Shimizu, Hiroyuki Uno, Toshio Yamauchi, Kaori Miyata, Mitsuru Matsuda. Teachersʼ Shifting Beliefs About Learning from a Transformative Learning Perspective. Hyogo University of Teacher Education Journal. 2024. 64. 77-89
  • Development of Curriculum Standards of Teacher Training Program for Promoting Continuing Professional Development at Hyogo University of Teacher Education. 2024. 64. 37-49
more...
Books (8):
  • 実践事例で学ぶ 生成AIと創る未来の教育
    東洋館出版社 2024 ISBN:4491055688
  • 公正で質の高い教育に向けたICT 活用
    東信堂 2024 ISBN:4798918903
  • 「探究学習」とはいうけれど-学びの「今」に向き合う-
    晃洋書房 2024 ISBN:4771037884
  • 子どもの思考を深めるICT活用-公立義務教育学校のネクストステージ-
    晃洋書房 2023 ISBN:4771037612
  • SPSSで学ぶベイズ統計入門
    東京図書 2022 ISBN:4489023928
more...
Lectures and oral presentations  (52):
  • 保育者の幼児との相互交渉における熟達化-マイクロティーチングにおける風車製作での相違について-
    (日本教育心理学会第65回総会 2023)
  • Instructional strategies as a moderator between self-regulated learning and academic achievement
    (EARLI 2023 2023)
  • 中学校技術科内容「D情報の技術」(2)における生徒のエンゲージメントを高める授業の実践と評価
    (日本産業技術教育学会 第66回全国大会 2023)
  • 中学校技術科「D情報の技術」(1)における生徒のエンゲージメントに影響を与える要因の実践的検討
    (日本産業技術教育学会 2022技術教育分科会(盛岡) 2022)
  • 高大連携が探究学習に及ぼす効果検証
    (イノベーション教育学会第9回年次大会 2022)
more...
Education (3):
  • 2017 - 2021 Keio University
  • 2015 - 2017 Yokohama National University Graduate School of Education Department of Teacher Education
  • 2011 - 2015 Yokohama National University
Professional career (2):
  • Master of Education (Yokohama National University)
  • Doctor of Philosophy in Education (Keio University)
Work history (21):
  • 2024/04 - 現在 Meiji University School of Arts and Letters
  • 2023/10 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2023/06 - 現在 一般社団法人ライフ&ワーク 協力研究員(業務改善に関わる指標の開発や成果測定に関する研究)
  • 2023/05 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2023/04 - 現在 Kokushikan University Faculty of Letters Department of Education
Show all
Committee career (2):
  • 2023/05 - 現在 国立教育政策研究所 「「データ駆動型教育」の課題と実現可能性に関する調査研究」に係る委員
  • 2022/08 - 2023/03 国立教育政策研究所 「高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究」委員
Association Membership(s) (8):
大学教育学会 ,  日本応用教育心理学会 ,  数学教育学会 ,  三田教育学会 ,  日本情報教育学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page