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J-GLOBAL ID:201802278147862092   整理番号:18A0063157

路肩の障害物回避における歩行経路の確率的予測モデル構築

Stochastic prediction model for obstacle avoidance route of pedestrian
著者 (6件):
資料名:
巻: 83  号: 855  ページ: ROMBUNNO.17-00224(J-STAGE)  発行年: 2017年 
JST資料番号: U0182B  ISSN: 2187-9761  資料種別: 逐次刊行物 (A)
記事区分: 原著論文  発行国: 日本 (JPN)  言語: 日本語 (JA)
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自動車対歩行者の事故低減は,全体の交通事故死者数を低減させるために必須である。本論文では,路肩を歩いている歩行者がその進路上に存在する障害物を回避する際に,車道側にはみ出しながら回避行動をとる場面を想定し,このときの回避行動を表現する確率的なモデル構築について述べる。実測した歩行軌跡に基づいて,局所的な歩行速度と進行方向の度数分布を連続分布で近似することでモデル化を行った。構築したモデルによる予測軌跡と現実の障害物回避場面での歩行軌跡を比較し,確率的な意味で両者が一致する結果が得られた。(著者抄録)
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分類 (1件):
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交通調査 
引用文献 (16件):
  • Bohannan, R. W., Comfortable and maximum walking speed of adults aged 20-79 years: reference values and determinants, Aged and Aging, Vol.26-1 (1997), pp.15-19.
  • Dozono, Y. and Tsushima, K., Obstacle avoidance for mobile robot considering limitation of motion, Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers, Series C, Vol.64, No.617 (1998), pp.253-259 (in Japanese).
  • Hariyono, J., Shahbaz, A. and Jo, K.M., Estimation of walking direction for pedestrian path prediction from moving vehicle, Proc. of 2015 IEEE/SICE International Symposium on System Integration (2015), pp.750-753.
  • Hayashi, R., Aoyagi, S., Takanashi, H. and Nagai, M., Analysis and modeling of sudden crossing behavior of pedestrian in urban narrow road based on real world driving data, Transactions of Society of Automotive Engineers of Japan, Vol.44, No.2 (2013), pp.579-585 (in Japanese).
  • Hayashi, R., Fujimori, S., Iwata, H. and Nagai, M., The autonomous frontal obstacle avoidance system with trajectory updating function, Mechanical Engineering Journal, Vol.4, No.1 (2017), DOI: 10.1299/mej.16-00306.
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